ماموریت شبکه ملی اطلاعات برای توسعه خدمات هوشمند
12 دی 1400 ساعت 8:21
ماموریت شبکه ملی اطلاعات برای توسعه خدمات هوشمند
معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات گفت: با توجه به تاکید تدوین نظام تعرفهگذاری و مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات در سندهای معماری و طرح کلان شبکه ملی اطلاعات و تبیین الزامات در بخش رگولاتوری ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حال تهیه «مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات» هستیم.
دبیر شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات خاطرنشانکرد: جلسات متعددی برای تصمیمگیری در سطح عالی بین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان فناوری اطلاعات ایران و دفتر بررسی اقتصادی معاونت برنامهریزی برگزار شده است که امیدواریم به همین واسطه راهحلهای مناسبی تدوین شده و امکان ایجاد جذابیت برای سرمایهگذاری و استقرار لایههای مختلف شبکه ملی اطلاعات فراهم شود.
ماموریت اول شبکه ملی اطلاعات؛ استقرار شبکه پرسرعت
انصاری افزود: ایجاد زیرساختهای ارتباطی و اطلاعاتی شرط لازم برای استقرار شبکه ملی اطلاعات است. ماموریت نخست ما استقرار شبکههای پرسرعت با فناوری جدید ارتباطی است. بنابراین برای استقرار لایههای مختلف شبکه ملی اطلاعات ضروری است از شبکههای ارتباطی پهن باند استفاده شود.
دبیر شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات تصریحکرد: زمانی که اینترنت نسل ۳ به بالا ظهور نکرده بود، اپلیکیشنهای موبایلی و خدمات پلتفرمی وجود خارجی نداشتند؛ اما زمانی که زیرساخت ارتباطی نسل سوم آمد، تقاضا برای استفاده از این خدمت آغاز و پلتفرمهای خدماترسان مانند تاکسیهای اینترنتی و خرید و فروش توسعه داده شدند.
ماموریت دوم توسعه خدمات پایه و کاربردی بر بستر شبکه ملی اطلاعات
انصاری با بیان این موضوع که امکانات کافی برای استقرار شبکه ملی اطلاعات توسعه محتوا و خدمات داخلی بر بستر شبکه فراهم است، تاکید کرد: الزاماتی در شبکه ملی اطلاعات وجود دارد که به آنها بیتوجهی شده است. به طور مثال خدماتی مانند پیامرسان و موتور جستجوی بومی همراستا با پهنباند اینترنت رشد نکردهاند و این توسعه باعث شده فقط بازار پیامرسانهای خارجی داغ شود.
وی تاکید کرد: تشویق سرمایهگذاران داخلی به مشارکت در تحقق شبکه ملی اطلاعات باید کاملا اقتصادی با مدل اقتصادی و زنجیره ارزش از پیش تعریف شده پیادهسازی شود. موضوع مزیتبخشی به سامانههای داخلی، خدماترسانهای داخلی، شبکهها و ارائهدهندگان پایه داخلی جزو اصولی است که باید آنها را رعایت کنیم. تاکید ما بر این است که همه لایهها متوازن با یکدیگر رشد کنند.
به اعتقاد این مقام مسوول، یکی از مشکلاتی که بر سر راه توسعه شبکه ملی اطلاعات قرار گرفته، این است که مقررات با شیب توسعه فناوریها وضع نشدهاند و نگاه ما به خدماتدهندگان داخلی سلبی بوده است. برای نگاه ایجابی هم موانع حقوقی وجود داشته که باید آنها را برطرف میکردیم تا بتوانیم جنبه حمایتی و زمینههای لازم برای توسعه خدمتهای داخلی را فراهم کنیم.
انصاری تصریحکرد: شاید بتوان گفت شبکه ملی اطلاعات در مقاطعی از نظر زیرساخت ارتباطی خوب پیش رفته است، اما در توسعه خدماتی که نظیر سرویسدهندگان خارجی ارائه میشود، کوتاهی شده است. در چهار سال گذشته، در توسعه زیرساخت ارتباطات ثابت نیز مشکلاتی داشتهایم که این نیز مزید بر علت شده است.
معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات با تاکید بر اینکه شبکه ملی اطلاعات نقطه پایانی ندارد و توسعه آن مستمر است، گفت: با توسعه خدمات داخلی و افزایش تعداد کاربرها، نیاز به ترافیک نیز افزایش پیدا میکند و ما باید همیشه در افزایش ظرفیت و پوشش شبکه فعال باشیم.
رشد شاخص اقتصادی با تولید گوشی همراه هوشمند داخلی
دبیر شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات و معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات در ادامه درباره تولید گوشی بومی و ضرورت قدم برداشتن در این صنعت، گفت: در تولید گوشی همراه هوشمند داخلی با هدف کاهش ارزبری واردات و افزایش سهم بازار داخلی از این محصول پر مصرف، ضروری است با حمایت دولت، شرکتهای داخلی به صورت مرحله ای و رقابتی از روشهایی مانند «قطعات نیمه کامل» (skd) و «قطعات کاملا منفصل» (ckd) استفاده کنند.
وی تاکید کرد: البته برخی قطعات نیز انحصاری هستند که تا زمانی که مجموعههای خصوصی بتوانند به فناوری ساخت آنها دست پیدا کنند، وارد میشوند.
انصاری با بیان اینکه دستیابی به چنین فناوری کمی دشوار است، افزود: ما متوجه سختی این مسیر هستیم اما باید از یک جایی شروع کرد. برای رسیدن به هدف ۲۰ درصد سهم بازار گوشیهای هوشمند داخلی تا سه سال آینده، با وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخشهای صنعتی هماهنگیهای لازم انجام شده است.
معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات ابراز امیدواری کرد: به این واسطه در شاخصهای اقتصادی اثرگذار باشیم.
کد مطلب: 209
آدرس مطلب: http://www.haghna.ir/vdcebo8wijh87.9bj.html